Dezinfectanți profesionali produși in România. Cu responsabilitate!

Beneficiile curățeniei de primăvară pentru sănătate și cum o realizam corect

O casă curată este o casă sănătoasă. Curățarea acesteia are numeroase beneficii, atât pentu sănătatea fizică, cât și pentru cea mintală.

Primăvara este anotimpul schimbărilor și este un bun prilej pentru a-i oferi casei noastre un aer proaspăt. Despre pașii pe care trebuie să îi urmăm pentru a realiza o curățenie corectă, dar și despre beneficiile locuitului într-o casă curată și ordonată, puteți citi în cele ce urmează.

Cuprins:

  1. Diferența dintre curățare și dezinfectare
  2. Pregătirea pentru curățenia de primăvară
  3. Scurt ghid pentru fiecare tip de încăpere
  4. Recomandări de produse pentru a vă ușura munca
  5. Beneficiile curățeniei pentru sănătatea mintală și fizică

Diferența dintre curățare și dezinfectare

Primul pas pentru o curățenie adecvată este îndepărtarea murdăriei (prin aspirare, ștergerea prafului, spălare) iar abia apoi urmează etapa de dezinfectare, adică momentul când sunt înlăturați germenii răspunzători de boli. Aceasta este realizată folosind produse biocide (dezinfectanți).

Pregătirea pentru curățenia de primăvară

  • Realizați un plan de curățenie: Primul pas este întocmirea unei liste cu zonele care urmează să fie curățate. În acest fel veți estima cât timp va dura acest proces. Faceți un inventar al lucrurilor necesare pe care le aveți deja în casă.
  • Cumpărați ceea ce vă lipsește (produse de curățenie și echipamente): Pe site-ul nostru veți găsi o gamă largă de produse, atât individuale, cât și pachete complete de curățare a întregii locuințe.
  • Organizați-vă pentru a fi eficienți: Puteți începe ușor, cu lucruri mici în fiecare zi. Încercați să îi implicați pe toți membrii familiei (partenerul, copiii), împărțind sarcinile. Setați un timp în care să terminați ce v-ați propus iar astfel vă veți concentra pe ceea ce faceți până la final.

BENEFICIILE CURĂȚENIEI DE PRIMĂVARĂ

Scurt ghid pentru fiecare tip de încăpere

Bucătăria și cămara

Curățarea acestora este foarte importantă deoarece sunt locurile unde se prepară mâncarea și sunt depozitate alimentele. Suprafețele și ustensilele murdare sau alimentele stricate contribuie la contaminarea încrucișată, crescând riscul infectării cu E. coli, Salmonella, Camphylobacter, Norovirus sau alți agenți patogeni.

Este recomandat să faceți inițial puțină ordine, aranjând la locul lor obiectele care aglomerează bucătăria, spălați vasele și apoi începeți de sus în jos: curățați tavanul și lustra, apoi pereții/faianța, dulapurile și blaturile. Insistați asupra depunerilor de grăsime din zona aragazului. Continuați cu chiuveta, țevile de dedesubt și hota. La final, curățați restul electrocasnicelor, spălați geamurile, ușile și podelele.

Sufrageria

Și aici curățenia trebuie începută de sus în jos, acordând atenție tavanului, lustrei, pereților. Ștergeți geamurile și praful de pe mobilă. Covoarele, perdelele și alte textile sunt medii favorabile dezvoltării acarienilor și mucegaiului, de aceea trebuie aspirate și spălate cât mai des. Folosiți la final o soluție potrivită pentru a curăța podelele. În cazul în care aparatul de aer condiționat este situat în sufragerie, este necesar să îl curățam și pe acesta. Vom preveni astfel pătrunderea alergenilor și a poluanților în interior, ajutând totodată la funcționarea la capacitate maximă a aparatului.

- Beneficiile curățeniei de primăvară pentru sănătate și cum o realizam corect

Dormitorul

Ca și în celelalte încăperi, curățenia se începe de sus în jos. Curățarea covoarelor, perdelelor, lenjeriei de pat și ștergerea prafului este foarte importantă pentru că aici este locul unde petrecem multe ore noaptea iar posibilii alergeni ne pot cauza probleme de sănătate. La final, ștergeți podelele și sortați hainele pentru a face loc celor de primăvară-vară, donând eventual ceea ce nu mai doriți să purtați.

Baia

Este considerată unul dintre locurile cele mai prielnice pentru dezvoltarea bacteriilor și a mucegaiului. De aceea, trebuie curățată și dezinfectată cât mai des.

Începeți cu tavanul, pereții, faianța și continuați cu cabina de duș sau cada, îndepărtând depunerile de săpun. Insistați asupra bateriei, capul de duș fiind un loc ideal pentru bacterii iar depunerile minerale îl pot înfunda. Dacă aveți și perdea de duș, aceasta trebuie spălată și uscată. Chiuveta, chiar dacă arată curată, este locul care poate adăposti diverși agenți patogeni. Bacteria E. Coli, răspunzatoare de infecții gastrice și urinare, poate fi găsită chiar la 2 metri de toaletă și în chiuvetă, așa că aveți grijă să o curățați și dezinfectați corespunzător (Abney, Bright, McKinney, Khalid Ijaz, & Gerba, 2021). Ștergeți oglinda folosind o soluție potrivită pentru geamuri.  Curățați temeinic vasul și capacul de toaletă. Produsele pe bază de clor sunt recomandate pentru că îndepărtează și depunerile de calcar, dar puteți dezinfecta folosind și o soluție pe bază de săruri cuaternare de amoniu. La final, ștergeți mobilierul, gresia și schimbați prosoapele. Nu uitați de igienizarea mașinii de spălat rufe. Depunerile de detergent și calcar împreună cu mediul umed pot favoriza apariția mucegaiului și a bacteriilor. În același timp, o mașină curățată corect va funcționa o perioadă mai lungă de timp.

Holul, debaraua și balconul

Mai întâi de toate, este necesară o organizare și sortare a lucrurilor din dulapuri, apoi începeți de sus în jos, ștergând tavanul, lustra, pereții, praful de pe mobilier iar în final, podelele.

În cazul fiecărei încăperi nu uitați să curățați și să dezinfectați spațiile de depozitare și obiectele cel mai des atinse, folosind produse corespunzătoare tipului de suprafață. Asigurați-vă că aerisiți de fiecare dată încăperile după ce ați curățat iar dacă aveți posibilitatea, folosiți un aparat pentru a purifica aerul din locuință.

Pentru a păstra casa curată și organizată, creați un obicei zilnic să faceți patul dimineața când vă treziți, să spălați vasele după fiecare masă, să aranjați hainele în dulap sau să nu le lăsați prea mult timp în coșul de rufe și să puneți la loc de fiecare dată obiectele pe care le-ați folosit. Astfel, de fiecare dată când veți începe curățenia, procesul va fi mult mai rapid.

- Beneficiile curățeniei de primăvară pentru sănătate și cum o realizam corect

Recomandări de produse pentru a vă ușura munca

În portofoliul Klintensiv veți găsi o serie de produse eficiente și accesibile care vă vor ajuta în realizarea unei curățenii corecte a fiecărei încăperi din locuință. Cu excepția produselor pentru pardoseli, s-a dorit folosirea în compoziție a unui singur tip de parfum, cel de lămâie, tocmai pentru a preveni posibilele reacții alergice. Parfumurile de citrice sunt cunoscute pentru proprietățile lor revigorante, având un rol important în creșterea nivelului de energie și a stării de spirit în timp ce faceți curățenie (Hertz, și alții, 2022). Ajută de asemenea la mascarea mirosurilor neplăcute și la alungarea insectelor din casă.

Beneficiile curățeniei pentru sănătatea mintală și fizică

Conform psihologului clinician Dr. Dawn Potter, „energia oamenilor poate fi mult mai scăzută în timpul iernii” (Potter, 2021) iar odată cu venirea primăverii, când zilele sunt mai calde și mai luminoase, tendința oamenilor este de a scăpa de energia stagnantă specifică anotimpului rece.

Scade nivelul de stres și starea de spirit este îmbunătățită

Conform unui studiu de 9 ani pe 60 de femei, publicat în „Personality and Social Psychology Bulletin” (Saxbe & Repetti, 2010), s-a demonstrat o legătură între dezordine și un nivel ridicat de cortizol (hormonul stresului), ceea ce poate duce la oboseală, anxietate și depresie. Un stres continuu poate determina apariția tulburării obsesiv-compulsive legată de curățenie, conform unui alt studiu realizat la Universitatea Masaryk (Lang, Krátký, Jan, Shaver, John H., Jerotijević, Danijela, & Xygalatas, Dimitris, 2015), oferind pentru moment o senzație de calm.

Cercetători de la Univeritatea de Stat Florida au realizat un studiu pe 51 de studenți și au descoperit că spălatul conștient al vaselor, reduce stresul și calmează mintea. Pentru cei care au fost prezenți și cu mintea, concentrându-se pe mirosul săpunului, căldura apei și altele, au raportat o scădere a nervozității cu 27% și o creștere a inspirației mintale cu 25%, spre deosebire de grupul care a spălat vasele fără să se concentreze la fel ca ceilalți. (Hanley, Warner, Dehili, Canto, & Garland, 2014).

În timpul procesului de curățenie, dar și la finalul acestuia, se eliberează endorfine și dopamină (hormoni ai fericirii) datorită efortului fizic depus și sentimentului de împlinire (Dfarhud, Malmir, & Khanahmadi, 2014).

- Beneficiile curățeniei de primăvară pentru sănătate și cum o realizam corect

Cresc puterea de concentrare și productivitatea

Dezordinea din casă are o influență negativă asupra concentrării și productivității. Creierul nu mai procesează rapid informațiile și putem fi ușor distrași de ce ne înconjoară, conform unui studiu realizat de cercetători de la Institutul de Neuroștiință Princeton (McMains & Kastner, 2011). Atunci când o încăpere este aglomerată cu obiecte ce nu sunt utile, creierul depune un efort mai mare pentru a prelucra informațiile necesare, conform unui studiu publicat în „The Journal of Neuroscience” (Seidl, Peelen, & Kastner, 2012)

Ne ajută să dormim mai bine

Un dormitor curat și ordonat influențează mult calitatea somnului. Un sondaj realizat de National Sleep Foundation (***, -) a constatat că există cu 19% mai multe șanse să dormim mai bine când ne facem paturile dimineața și cu 75% când lenjeriile de pat sunt proaspăt curățate. Lipsa somnului afectează capacitatea de concentrare, gândirea, învățarea și memoria (Yang, și alții, 2014), putând afecta sistemul imunitar. Pe fondul oboselii, pot să apară și boli de inimă, diabet, răniri sau chiar accidente auto.

Reduce riscul apariției alergiilor și problemelor respiratorii, iar calitatea aerului este îmbunătățită

Praful, acarienii, părul de animale, polenul și alți alergeni ce se găsesc în locuințe pe mobilă, covoare, perdele, draperii, așternuturi și alte suprafețe contribuie la apariția problemelor respiratorii cum ar fi astmul, rinita și conjunctivita alergică dar și a alergiilor de tip dermatite de contact. Curățarea acestora reduce considerabil riscul îmbolnăvirilor.

Previne apariția infecțiilor bacteriene, fungice și virale

O curățare și dezinfectare corectă a locuinței, folosind produsele potrivite, distruge microorganismele răspunzătoare de apariția infecțiilor. De asemenea, acest lucru este necesar în special când unul dintre membrii familiei este bolnav, pentru a preveni răspândirea germenilor patogeni.

Contribuie la un mediu mai sigur și ne menține în formă

O casă curată și ordonată reduce riscul de accidente iar procesul de curățenie implică un efort fizic util pentru menținerea unui tonus bun, prevenind chiar apariția obezității. De exemplu, dacă cântăriți 57 de kilograme, spălând vasele cu intensitate moderată sau schimbând lenjeriile în 30 de minute, veți consuma 187 de calorii iar dacă aspirați covoarele timp de 30 de minute, veți consuma 103 calorii. (Bernstein, 2023)

Poate contribui la îmbunătățirea dietei

Când ne aflăm într-un mediu aglomerat, neîngrijit, nivelul de stres crește și avem tendința de a consuma alimente nesănătoase, ceea ce duce la apariția bolilor de inimă și ale sistemului circulator, diabetului zaharat sau chiar a cancerului. Dacă locuința este curată și organizată, nivelul de stres este mai mic și prin urmare ne putem concentra pe o dietă mai sănătoasă.

- Beneficiile curățeniei de primăvară pentru sănătate și cum o realizam corect

Concluzie:

Sănătatea începe cu o curățenie bună iar aceasta începe cu Klintensiv. Țineți cont de sfaturile amintite mai sus pentru a avea o casă curată și vă veți bucura de o sănătate fizică și mintală grozavă.

 

Bibliografie

***. (-). Sleep Foundation | Better Sleep for a Better You. Preluat de pe https://www.sleepfoundation.org/

Abney, S., Bright, K., McKinney, J., Khalid Ijaz, M., & Gerba, C. (2021). Toilet hygiene—review and research needs. Journal of Applied Microbiology, 131(6), 2705–2714. Preluat de pe https://academic.oup.com/jambio/article/131/6/2705/6716111

Bernstein, S. (2023). Calories Burned by Household Chores. Preluat de pe webmd.com: https://www.webmd.com/fitness-exercise/ss/slideshow-calories-burned-by-household-chores

Dfarhud, D., Malmir, M., & Khanahmadi, M. (2014). Happiness & Health: The Biological Factors- Systematic Review Article. Iranian Journal of Public Health, 1468-1477. Preluat de pe https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4449495/

Hanley, A., Warner, A., Dehili, V., Canto, A., & Garland, E. (2014). Washing Dishes to Wash the Dishes: Brief Instruction in an Informal Mindfulness Practice. Preluat de pe https://link.springer.com/article/10.1007/s12671-014-0360-9

Hertz, R., Larsson, M., Trujillo, R., Casola, M., Ahmed, F., Lipe, S., & Brashear, M. (2022). A three-factor benefits framework for understanding consumer preference for scented household products: psychological interactions and implications for future development. Cognitive Research: Principles and Implications. Preluat de pe https://cognitiveresearchjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41235-022-00378-6

Lang, M., Krátký, Jan, Shaver, John H., Jerotijević, Danijela, & Xygalatas, Dimitris. (2015). Effects of Anxiety on Spontaneous Ritualized Behavior. Current Biology.

McMains, S., & Kastner, S. (2011). Interactions of top-down and bottom-up mechanisms in human visual cortex. Neuroscience Journal. Preluat de pe https://www.jneurosci.org/content/32/34/11812

Potter, D. (2021). Preluat de pe https://my.clevelandclinic.org/podcasts/health-essentials/decluttering-your-life-how-cleaning-and-mental-health-are-connected-with-dr-dawn-potter

Saxbe, D., & Repetti, R. (2010). No place like home: home tours correlate with daily patterns of mood and cortisol. Personality & Social Psychology Bulletin. Preluat de pe https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19934011/

Seidl, K., Peelen, M., & Kastner, S. (2012). Neural Evidence for Distracter Suppression during Visual Search in Real-World Scenes. The Journal of Neuroscience. Preluat de pe https://www.jneurosci.org/content/32/34/11812/tab-article-info

Yang, G., Wan Lai, C., Cichon, J., Ma, L., Li, W., & Gan, W.-B. (2014). Sleep promotes branch-specific formation of dendritic spines after learning. Science. Preluat de pe https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24904169/

CURĂȚENIE PENTRU ÎNTREAGA CASĂ
La SUPER prețuri, în OFERTĂ limitată!
MORE for LESS
Tombola Klintensiv - Pentru comenzile peste 200 RON
Tombola Klintensiv
0
0
Cos Cumparaturi